Sunday, May 11, 2008

Syd Field and his point of view on film reviews

Ο guru της σεναριογραφίας και των συμβουλών σε κάθε σχετικό θέμα, από το γράψιμο ενός σεναρίου, το γιάτρεμα, μέχρι και την πώλησή του, Syd Field, ο συγγραφέας του εύχρηστου και κατανοητού Screenplay (1979) που έχει πουλήσει αμέτρητα αντίτυπα και συνεχίζει να πουλάει σε ανανεωμένη έκδοση έχει δική του άποψη και για την κριτική ταινιών. Ή μάλλον έχει ένα δικό του συνοπτικό και ξεκούραστο τρόπο να κρίνει και να βαθμολογεί, που δε μπορώ παρά να παραδεχτώ ότι έχει ενδιαφέρον, όσο κι αν εγώ βρίσκομαι στην άλλη όχθη. Γιατί, εγώ μπορεί να προτιμώ την ανάλυση σεντόνι και να πιστεύω ότι υπάρχουν λεπτομέρεις που οφείλουν ειδική μνεία, αλλά αυτά απευθύνονται, εύλογα, στους πιο σχετικούς.

Ο μέσος θεατής κατά πάσα πιθανότητα αρκείται στις 100 λέξεις που εμπεριέχουν τα εξής: μια πρόταση που συνοψίζει το story, και μερικές ακόμη για την αίσθηση που αφήνει η ταινία γενικά, καθώς και για τη σκηνοθεσία και την υποκριτική ή τα υπόλοιπα απαραίτητα, κατά περίπτωση, στοιχεία. Αυτό ακριβώς κάνει ο Field στο site του ενίοτε, και μάλιστα σε bullet points. Πιασάρικο και πανεύκολο να δεις σε μισό λεπτό τι ακριβώς είναι τελοσπάντων η μια ή η άλλη ταινία. Bullet Point Reviews ονομάζεται το σχεδιάκι του για κριτικές, δεν τις ανανεώνει όμως όσο συχνά περιμένουμε, άρα μάλλον η ξαφνική έμπνευση δεν έπιασε και πολύ. Η βαθμολογία είναι όχι με άριστα το 5, αλλά το 10 και τα πιο πρόσφατα entries είναι ταινίες όπως το Juno, Atonement, No Counry for Old Men, με την οποία μάλιστα συμφωνώ εντελώς, ενώ διαφωνούν σχεδόν όλοι οι υπόλοιποι. Ρίξτε μια ματιά και σ' αυτά που γράφει για τη Magnolia του Anderson και δείτε την οπωσδήποτε, αν δεν το έχετε ήδη κάνει χρόνια πριν. Αν αγαπάτε.

Όσο για το Screenplay που ανέφερα παραπάνω, κυκλοφόρησε στην Ελλάδα από τις εκδόσεις Κάλβος το 1986 με τον τίτλο Το Σενάριο: Η Τέχνη και η Τεχνική και δεν υπήρξε απ' όσο γνωρίζω καμιά επανακυκλοφορία του σε ανανεωμένη έκδοση ή κάτι παρόμοιο. Πάντα υπάρχει το amazon.co.uk για τους αγγλομαθείς, βέβαια.

No comments: